keskiviikko 1. toukokuuta 2013

London, baby!

Yksi parhaista asioista Brysselissä on se, että tääältä pääsee niin halpolla (ja halvalla) matkustelemaan muihin Euroopan metropoleihin. Viime viikonloppuna koitti vihdoin kauan odotettu Lontoon reissu. Siinä kohtaa kun bussi Lontooseen maksaa 20e edestakaisin ja hostelli kahdelta yöltä 30 puntaa, ei oikeasti vain voi olla lähtemättä. Ja oi, kuinka Lontoo hurmasikaan meidät kaikki.

Matkalle lähdettiin bussilla kahdeksalta lauantai-aamulla. Lauantain bussimatka oli kyllä yllätyksiä täynnä, ja vaikka jo alunperin pitkä bussimatka venyi vielä muutamalla tunnilla, oli meidän bussikuski niin mahtava ettei voinut olla vihainen ainakaan hänelle. Jo matkalla Ranskan rajalle, josta lähtee junat kanaalin ali, juutuimme ruuhkaan jonka takia missasimme alkuperäisen paikkamme oikeassa junassa. Bussikuskin lannistumattomuus kuitenkin onnistui saamaan meidät seuraavaan junaan, vaikka se oli kuulemma täynnä, ja matka sai jatkua kohti Englantia!

Perillä oltiin lopulta joskus neljän jälkeen iltapäivällä. Kun koko päivän oli paistanut aurinko, niin tottakai siinä vaiheessa kun päästiin perille alkoi vähän ripsauttelemaan vettä :) Onneksi vettä tuli illalla vain ihan vähän ja pikku kuuroina, joten hostellin checkinnin jälkeen päästiin vielä kävelemään ympäriinsä (hostelli, The Steam Engine, oli sijainniltaan tosi hyvä, kävelymatkan päässä London Eyestä, Big Benistä, Westminsteristä...) ja päädyttiin illaksi englantilaiseen pubiin syömään pubiruokaa ja juomaan "pintit"!

Lauantai-illan illallinen
Hostelli "The Steam Engine"
Seuraavana aamuna saatiin lisäystä porukkaan kun Andi ja Heni tulivat aamulla seiskan maissa (yöbussilla) Lontooseen ja hostellille. Aamupalan jälkeen lähdimme heti aamulla tarmolla kiertämään Lontoota. Sanonta "aikainen lintu madon nappaa" päti tuonakin aamuna, sillä menimme jonottamaan London Eye:hin jo ennen sen avautumista ja vältimme näin pahimmat ruuhkat. Aamu oli tosi kaunis, sininen taivas ja aurinko paistoi! Sightseeingkierros jatkui sunnuntaina Big Benille, Westminster Abbeyyn, Buckingham Palaceen (vahdinvaihtoa katsomaan - ja siellä oli muuten turisteja ja paljon!), Hyde Parkiin, Oxford Streetille... Lounaaksi kävimme syömässä kuulemma kaupungin parhaat Fish and Chipsit, ja energiapiikin jälkeen kierros jatkui Kings Crossille josta päätimme ottaa junan Tylypahkaan laiturilta 9 3/4. Päivän kävelyn jälkeen oltiin sen verran väsyneitä, että mentiin kaksikerroksisella bussilla takaisin hostellille ja päädyttiin loppuillaksi hostellin alakerrassa olevaan pubiin, vaikka nukkumatti tulikin aika aikaisin eikä ihme!

Näkymä Big Benille London Eyen kupeesta

Lounaalla

Trafalgar Squarella punainen kaksikerroksinen bussi

Hyde Park

Maanantaina bussi lähti takaisin vasta illalla, joten meillä oli hyvin aikaa kierrellä vielä kaupungilla. Tällä kertaa aloitettiin päivä reippailulla Thamesia pitkin kohti London Bridgeä ja Tower of Londonia. Sieltä kävelimme kohti ostosparatiisia Oxford Streetiä matkan varrella tsekaten muun muassa St Paulin katedraalin, Loondon Cityn, London School of Economicsin ja Trafalgar Squaren. Oxford Streetillä meitä odottivat shoppailijan paratiisit, ja itse ainakin olisin voinut viettää Urban Outfittersissä ja TopShopissa koko päivän! Noh, säästyipähän suurin osa rahoista ajanpuutteen johdosta :D

Lontoo onnistui kyllä valloittamaan mut täysin. Kun illalla lähdettiin takaisin Brysseliä kohti yöbussilla, tuli sellainen olo että "ei en haluu vielä!". Lontooseen voisin kyllä jäädä, jotenkin se vain hurmasi :) se on kulttuurisesti ehkä lähempänä skandinaviaa kuin mannereurooppa, ehkä siksikin tuntui tosi kotoisalta. Brittiaksentti on ihana, kadut ja rakennukset ovat siistejä ja hyvin hoidettuja, paljon puistoja, julkisia ja siistejä ilmaisia vessoja, wifi useassa paikkaa, kaikki vaan jotenkin toimii hyvin, ihmiset on ystävällisiä, ruoka on hyvää (terveellistä pikaruokaa vaikkapas Pret a Mangerista, me like!)...

Tower Bridge

Näkymää parlamenttitalolle

Trafalgar Square ilta-auringossa

Lounas-sushit Soho Squarella

Thames

Phone booth! Puhelinkoppeja oli joka puolella!!